Nothing stops us
Min passion för motorsport har alltid varit stor, men under de senaste åren har den växt till att bli enorm! Passionen har vidare skapat stor vilja att bli bäst oavsett om det rör sig om tävlande eller arrangerande av tävlingar. En vilja som i sin tur skapat en vetskap om att det aldrig finns ett hinder som är för stort. Under åren som tävlande i Folkrace har jag åkt på tävlingar helt på egen hand, övernattat i tält och skruvat i både regn och mörker. Men utan passionen och viljan hade aldrig utvecklingen tagits till dagens nivå!
Arbetet inom motorsporten påbörjades redan vid 13 års ålder då jag började hjälpa min far som funktionär på serviceplatsen för Rally Sweden. Märkte direkt att detta är något jag vill hålla på med och sedan den dagen har jag varit fast. Arbetet fortsatte år efter år och tillslut ingick jag i ledningen för servicen under Rally Sweden. Under dessa år växte även en vilja att ta ytterligare kliv och lite av en slump fick jag år 2018 ta över arbetet som servicechef under Rally Edane efter min far. Ett stort arbete lades ned, vilket också resulterade i att jag fick ta hand om depån för samtliga evenemang som arrangerades av MK Team Westom under 2019 - 2022. Detta har inkluderat NEZ Crosscart, Rally X Nordic & Rallycross SM samt Rally SM. Tack vare erfarenheterna som samlats in under alla dessa år gick till slut en stor dröm i uppfyllelse då jag under 2023 blev serviceplatschef för Rally Sweden! Och målet med Rally Sweden är solklart, jag vill skapa den bästa serviceplatsen i världen!
Vid sidan av det arrangörsmässiga arbetet har det alltid funnits en dröm om en förarkarriär. Även här har alltid viljan funnits att bli bäst, men det var inte förrän 2017 som en satsning kunde påbörjas fullt ut. År 2017 hade jag fått körkort och jag hade börjat studera på Karlstads Universitet, vilket innebar en inkomst i form av studiebidrag. Med detta kunde jag på egen hand ta mig till tävlingar och har sedan det året åkt till upp emot 40 folkracetävlingar helt på egen hand. Tävlingar som delvis inneburit övernattning i tält då ekonomin helt enkelt inte räckte längre. Just ekonomin har under dessa åren varit det stora hindret då den minimala inkomsten begränsat tävlandet enormt, men genom ett ofantligt slit har en stor utveckling gjorts.
Under 2020 gjordes ett skifte från folkrace till rally och resultaten blev långt över förväntan! Säsongen började faktiskt med att vi vann vår första rallytävling, dock hade tävlingen inofficiell status då den genomfördes precis innan restriktioner till följd av Coronapandemin. Efter den tävlingen har utvecklingen fortsatt spikrakt uppåt och under året lyckades vi sätta topptider bland Grupp E!
2021 skedde ett bilbyte till Grupp F och säsongen blev den hittills tuffaste i karriären. Det mesta som kunde gå fel inträffade, men det fanns ändå ljusglimtar då vi visade bra fart. Dessutom togs ett stort steg då vi började tävla i SM och tog våra första SM-poäng i rally! SM-tävlandet fortsatte även 2022 med två tävlingar och det var nära att ännu en milstolpe uppnåddes, nämligen en pallplats i en SM-deltävling. Men viljan ville för mycket och det slutade istället med en rullning. 2023 fanns ambitionen om att göra en full säsong, men tyvärr missades första tävlingen då jag var i Umeå och jobbade med Rally Sweden. Däremot sker en större satsning gentemot tidigare år då vi nu kommer att köra 4 av de 5 deltävlingarna!
Men vad är då framtidsdrömmen? I framtiden är drömmen att arbeta med motorsport fullt ut och ett SM-Guld i rally finns med i målbilden. Men detta SM-Guld är egentligen bara en bråkdel av den dröm som finns att hjälpa andra att uppnå samma mål. Men de som jag vill fokusera min stöttning till är de som från början inte har de rätta förutsättningarna med ekonomi, kontakter och föräldrar som ställer upp fullt ut. Faktorer som i dagens motorsport ofta är nödvändiga för att nå en sådan nivå. Genom ett hårt arbete hoppas jag på att kunna samla den kunskap och erfarenhet som krävs för att uppfylla denna dröm och en dag ge en bättre möjlighet för andra att uppfylla sina.
Under 2021 påbörjas det första riktiga steget mot att hjälpa andra in i och inom motorsporten där Max Johansson och Theo Bergsten blev nya kartläsare. Under 2021/2022 har de haft möjligheten att tävla ihop med mig och har gått från att vara oerfarna till att ha genomfört varsin SM-deltävling! Arbetet har även gett resultat då Theo under 2023 fått möjligheten att genomföra en full SM säsong med ett annat team, medan Max kommer fortsätta som min ordinarie co-driver under 4/5 SM-deltävlingar.
Andreas Magnusson
Min passion för motorsport har alltid varit stor, men under de senaste åren har den växt till att bli enorm! Passionen har vidare skapat stor vilja att bli bäst oavsett om det rör sig om tävlande eller arrangerande av tävlingar. En vilja som i sin tur skapat en vetskap om att det aldrig finns ett hinder som är för stort. Under åren som tävlande i Folkrace har jag åkt på tävlingar helt på egen hand, övernattat i tält och skruvat i både regn och mörker. Men utan passionen och viljan hade aldrig utvecklingen tagits till dagens nivå!
Arbetet inom motorsporten påbörjades redan vid 13 års ålder då jag började hjälpa min far som funktionär på serviceplatsen för Rally Sweden. Märkte direkt att detta är något jag vill hålla på med och sedan den dagen har jag varit fast. Arbetet fortsatte år efter år och tillslut ingick jag i ledningen för servicen under Rally Sweden. Under dessa år växte även en vilja att ta ytterligare kliv och lite av en slump fick jag år 2018 ta över arbetet som servicechef under Rally Edane efter min far. Ett stort arbete lades ned, vilket också resulterade i att jag fick ta hand om depån för samtliga evenemang som arrangerades av MK Team Westom under 2019 - 2022. Detta har inkluderat NEZ Crosscart, Rally X Nordic & Rallycross SM samt Rally SM. Tack vare erfarenheterna som samlats in under alla dessa år gick till slut en stor dröm i uppfyllelse då jag under 2023 blev serviceplatschef för Rally Sweden! Och målet med Rally Sweden är solklart, jag vill skapa den bästa serviceplatsen i världen!
Vid sidan av det arrangörsmässiga arbetet har det alltid funnits en dröm om en förarkarriär. Även här har alltid viljan funnits att bli bäst, men det var inte förrän 2017 som en satsning kunde påbörjas fullt ut. År 2017 hade jag fått körkort och jag hade börjat studera på Karlstads Universitet, vilket innebar en inkomst i form av studiebidrag. Med detta kunde jag på egen hand ta mig till tävlingar och har sedan det året åkt till upp emot 40 folkracetävlingar helt på egen hand. Tävlingar som delvis inneburit övernattning i tält då ekonomin helt enkelt inte räckte längre. Just ekonomin har under dessa åren varit det stora hindret då den minimala inkomsten begränsat tävlandet enormt, men genom ett ofantligt slit har en stor utveckling gjorts.
Under 2020 gjordes ett skifte från folkrace till rally och resultaten blev långt över förväntan! Säsongen började faktiskt med att vi vann vår första rallytävling, dock hade tävlingen inofficiell status då den genomfördes precis innan restriktioner till följd av Coronapandemin. Efter den tävlingen har utvecklingen fortsatt spikrakt uppåt och under året lyckades vi sätta topptider bland Grupp E!
2021 skedde ett bilbyte till Grupp F och säsongen blev den hittills tuffaste i karriären. Det mesta som kunde gå fel inträffade, men det fanns ändå ljusglimtar då vi visade bra fart. Dessutom togs ett stort steg då vi började tävla i SM och tog våra första SM-poäng i rally! SM-tävlandet fortsatte även 2022 med två tävlingar och det var nära att ännu en milstolpe uppnåddes, nämligen en pallplats i en SM-deltävling. Men viljan ville för mycket och det slutade istället med en rullning. 2023 fanns ambitionen om att göra en full säsong, men tyvärr missades första tävlingen då jag var i Umeå och jobbade med Rally Sweden. Däremot sker en större satsning gentemot tidigare år då vi nu kommer att köra 4 av de 5 deltävlingarna!
Men vad är då framtidsdrömmen? I framtiden är drömmen att arbeta med motorsport fullt ut och ett SM-Guld i rally finns med i målbilden. Men detta SM-Guld är egentligen bara en bråkdel av den dröm som finns att hjälpa andra att uppnå samma mål. Men de som jag vill fokusera min stöttning till är de som från början inte har de rätta förutsättningarna med ekonomi, kontakter och föräldrar som ställer upp fullt ut. Faktorer som i dagens motorsport ofta är nödvändiga för att nå en sådan nivå. Genom ett hårt arbete hoppas jag på att kunna samla den kunskap och erfarenhet som krävs för att uppfylla denna dröm och en dag ge en bättre möjlighet för andra att uppfylla sina.
Under 2021 påbörjas det första riktiga steget mot att hjälpa andra in i och inom motorsporten där Max Johansson och Theo Bergsten blev nya kartläsare. Under 2021/2022 har de haft möjligheten att tävla ihop med mig och har gått från att vara oerfarna till att ha genomfört varsin SM-deltävling! Arbetet har även gett resultat då Theo under 2023 fått möjligheten att genomföra en full SM säsong med ett annat team, medan Max kommer fortsätta som min ordinarie co-driver under 4/5 SM-deltävlingar.
Andreas Magnusson